10 Tips om kinderen meer water te laten drinken

12 Januari, 2018 16:12


Kinderen en water drinken: Voor veel ouders blijkt het nog knap lastig om hun koters meer naar de kraan te laten lopen. Toch is het een stuk gezonder om kinderen niet alleen maar limonade, fruitsap, melkproducten of anders suikerrijke drankjes te laten drinken. In dit artikel geven we je 10 praktische tips om kinderen meer water te laten drinken. Lees je mee?

TIP 1 | BEKERS & RIETJES
Maak er een gezamenlijk project van! Ga met je kind(eren) naar het winkelcentrum of laat ze online een coole beker, bidon of rietje uitkiezen met hun favoriete figuren en kleuren. Ze zijn er in onwijs veel soorten, kleuren en maten en maken het drinken van water gegarandeerd een stuk leuker!


TIP 2 | SMAAKMAKERS
Betrek kinderen bij het proces om van water drinken een leuke gewoonte te maken. Laat ze bijvoorbeeld elke dag kruiden en/of een stuk fruit uitkiezen om aan het water toe te voegen. Maak er vervolgens samen een fruitcocktail van en beoordeel het eindresultaat door middel van een scorekaart.


TIP 3 | AFBOUWEN
Heb jij ook zo'n lastige drinker thuiszitten die echt niet van water houdt? Bouw het drinken van suikerrijke drankjes dan af door het te mengen met water. Begin met een klein beetje water aan het suikerrijke drankje toe te voegen en bouw het elke week op. Vaak hebben kinderen het niet eens in de gaten!


TIP 4 | WEES EEN VOORBEELD
Moedig het hele gezin aan om meer water te drinken! Waarom zouden kinderen meer water drinken als we zelf niet het goede voorbeeld geven? Het duurt vaak niet lang voordat kinderen overschakelen naar het drinken van meer water als papa en mama dit ook doen.


TIP 5 | LEG UIT WAAROM
Het is een stuk eenvoudiger om kinderen meer water te laten drinken als ze weten waarom het nou precies zo belangrijk is. Vind je het zelf lastig om uit te leggen? Het internet staat vol met educatieve filmpjes voor kinderen waarin op spelenderwijs het belang van water wordt uitgelegd!

TIP 6 | HET BEGINT IN DE SUPERMARKT
Het drinken dat je niet in huis haalt kan ook niet opgedronken worden! Zorg ervoor dat je elke week een beperkte hoeveelheid aan gesuikerde dranken in huis haalt. Communiceer duidelijk naar kinderen dat er maar één keer per week een nieuwe voorraad wordt gekocht en dat ze spaarzaam met de hoeveelheid gesuikerde dranken moeten omgaan.


TIP 7 | VOCHTRIJKE TUSSENDOORTJES
Het vocht dat je lichaam nodig heeft haal je niet alleen uit drinken, maar ook uit voeding. Om dagelijks voldoende vocht binnen te krijgen adviseren we om te kiezen voor producten die veel water bevatten. Denk hierbij aan watermeloen, aardbeien, appel, sla, tomaat of komkommer.


TIP 8 | ZORG VOOR ROUTINE
Maak er een gewoonte van om samen met je kinderen voor het ontbijt een groot glas water te drinken. Je kunt natuurlijk ook zelf een routine bedenken! Spreek bijvoorbeeld af dat kinderen wat uit de snoeptrommel mogen kiezen nadat ze een glas water leeggedronken hebben.


TIP 9 | ALTIJD WATER IN DE BUURT

Zorg ervoor dat er altijd water in de buurt van je kind aanwezig is. Op deze manier maak je het een stuk gemakkelijker voor ze om meer water te drinken. Zet bijvoorbeeld water op tafel tijdens het eten, neem water in een fles mee naar de speeltuin of laat ze hun eigen bidon meenemen tijdens een dagje uit.


TIP 10 | VERANDER VAN GLAS OF BEKER

Maak water drinken aantrekkelijker! Laat kinderen drinken uit een laag en breed glas in plaats van ze uit een smal en hoog glas te laten drinken. De inhoud van een smal en hoog glas lijkt namelijk meer dan als je dezelfde hoeveelheid in een laag en breed glas zou schenken.

< Motorische ontwikkeling bij kinderen stimuleren Bootcamp voor kinderen >