Bootcamp voor kinderen

28 December, 2017 09:54

Het is populairder dan ooit en niet meer uit het straatbeeld weg te denken: Bootcamp! Wandel door een willekeurig park en je komt ze overal tegen: fanatieke sporters die de meest indrukwekkende kunsten vertonen om gezonder en fitter te worden. Waar bootcamp in het begin vooral bedoeld was om volwassenen op een uitdagende manier te laten zweten, zie je tegenwoordig steeds meer kinderen hijgend en puffend in de buitenlucht rondrennen.

Bootcamp voor kinderen is HOT. Ze krijgen er een beresterke conditie van, ontwikkelen ijzersterke spieren en verbeteren daarbij ook nog eens hun coördinatie en motoriek. Om kinderen plezier aan bewegen te laten beleven heeft Alprovi een uitdagende, maar vooral leuke les bootcamp voor kinderen opgesteld. Ben je op zoek naar inspiratie? Lees dan verder!    

  

Een uitgestippeld parcours zorgt voor blije gezichten!

Laat kinderen onder de turnstokken doorkruipen of wees creatief, gebruik hoepels en laat ze grote sprongen maken om te werken aan hun balans, motoriek en rompstabiliteit. Mag het wel een tandje intensiever? Een paar keer over verschillende horden springen bezorgd gegarandeerd een hoge hartslag en laat ze ’s avonds heerlijk slapen!


Met het Multi action parcours zijn de mogelijkheden oneindig!

Verbeter het evenwicht met de skippybal

Maak tijdens de les gebruik van een skippybal. Het is een enorm goede manier om de balans en de coördinatie tussen handen, voeten, ogen en het lichaam in het algemeen te ontwikkelen. Los van dat het veel gezondheid bevorderende voordelen heeft, vinden kinderen de skippybal natuurlijk ook gewoon heel erg leuk en zorgt het gegarandeerd voor lachende gezichten tijdens de les!


Welk kind wil er nou niet spelen met een kleurrijke skippybal?

Bedenk de leukste opdrachten met een dobbelsteen

Laat kinderen gooien met een dobbelsteen. Elk getal staat voor een specifieke opdracht. Wil je dat de kinderen hier nóg meer lol aan beleven? Laat ze zelf de opdrachten bedenken. Om je alvast een idee te geven bedachten wij de volgende oefeningen:

1. Ga zo snel mogelijk op je buik liggen. Kom daarna vliegensvlug weer overeind en spring 1 keer zo hoog mogelijk in de lucht. Herhaal deze oefening 15 keer.

2. Loop op handen en voeten zo snel mogelijk naar de overkant en weer terug.

3. Plaats je rug tegen een boom of muur en buig je benen in een hoek van 90 graden (alsof je op een denkbeeldige stoel zit). Probeer deze oefening 1 minuut vol te houden, terwijl je de armen gestrekt voor je houdt.

4. Pak er een springtouw bij en spring, als het je lukt, 50 keer achter elkaar.

5. Deze opdracht doe je samen. Ga uitgestrekt tegenover elkaar liggen en haak de voeten in elkaar. Kom zo snel mogelijk overeind zitten en geef elkaar een BOKS! Ga vervolgens snel weer liggen en herhaal dit 20 keer.

6. Plezier hebben in wat je doet is belangrijk! Gooi je zes? Kies dan zelf 1 van de bovenstaande opdrachten uit.

Gooien met de dobbelsteen maakt de les een stuk gevarieerder!

Spring over de mini horden en verbeter je conditie

Mini horden zijn een uitstekende tool om de conditie van kinderen te verbeteren. Los van dat het kan worden gebruikt om overheen te springen, kunnen kinderen er natuurlijk ook slalommend langs rennen. Maak het nog uitdagender en wissel het af! Laat ze er eerst overheen springen, om ze er vervolgens slalommend langs te laten rennen.

Trainen met de mini horden zorgt voor een hoge hartslag!

Ontwikkel sterke armen met de gewichtsbal

Ga je naar buiten met de kinderen? Laat ze dan, voor je begint, op zoek gaan naar een relatief zwaar voorwerp (zoals bijvoorbeeld een boomstam). Zijn er geen voorwerpen in de buurt? Neem dan zelf een gewichtsbal of verzwaarde sporttas mee.

De uitvoering:

1. Plaats de voeten iets wijder dan heupbreedte en zorg ervoor dat het gewicht voor je voeten licht.

2. Terwijl je met beide voeten op de grond blijft staan, beweeg je de billen naar achteren en naar beneden (let er wel op dat je de rug recht blijft) en pak je het zware gewicht op.

3. Kom vervolgens weer rechtop staan, duw het gewicht hoog boven je hoofd en slaak een oerkreet!

4. Plaats het gewicht op precies dezelfde manier weer op de grond en eindig in de startpositie.

5. Herhaal de oefening 20 keer en ontwikkel net zulke sterke armen als Popeye!

Laat kinderen spelen met kleurrijke gewichtsballen!


Tot slot

Zoals je ziet zijn de mogelijkheden eindeloos en kan je met een beetje creativiteit een heel eind komen. Vind je het toch lastig om leuke oefeningen te bedenken? Laat dan de kinderen meehelpen in het opzetten van een uitdagende les. Zij zijn meesters in het bedenken van creatieve spelletjes! Ook op onze website vind je meer inspiratie terug. Hiermee weet je zeker dat je van jouw les bootcamp voor kinderen één groot succes maakt!

< 10 Tips om kinderen meer water te laten drinken Het assortiment van Alprovi onder de kerstboom >