Mijn winkelwagen

Uw winkelwagentje is leeg.

Overprikkeld op Vakantie? | 7 tips om je zintuigen tot rust te laten komen

 
Eindelijk: vakantie!
Iedereen is ontspannen, relaxed en zen. Of, toch niet? Na dit bijzondere schooljaar kunnen kinderen onrustig of hangerig worden als er weer een overgang is naar het vakantieritme. En hoe zit het met de ouders? Die werken misschien nog even extra hard door voor de vakantie en zijn daardoor waarschijnlijk ook niet helemaal ontspannen.

Misschien ben jij zelf als ouder ook nog extra gevoelig, ook wel hooggevoelig of hoogsensitief genoemd en is de vakantie vaak meer 'werk' dan ontspanning. HSP of niet: iedereen moet in een ander ritme komen en vervolgens ligt verveling op de loer. De zomervakantie is daarom voor ouders eigenlijk best pittig. Hoe ga je om met hangerige of onrustige kinderen? Hoe kun je er voor zorgen dat vakantie leuk begint en vooral ook even een gezellig moment samen wordt? Wij geven 7 handige, zintuigelijke tips voor ouders om kinderen tot rust te brengen!


1. Constateer onder- of overprikkeling bij je kind

Hangt je kind ondersteboven op de bank of springt het juist de hele kamer door? Dan is er een grote kans dat je kind onder- of juist overprikkeld is. Het klinkt als een mond vol, maar er achter komen wat de oorzaak is van je kind is eigenlijk heel makkelijk met deze prikkelmeter van de 7 zintuigen. Zo krijg je extra inzicht en kan het helpen om kinderen weer wat meer in balans te brengen. Heeft het stimulans nodig of kan het beter even tot zichzelf komen?

Als je beter weet wat je kind nodig heeft, kun je gericht een oplossing bieden. Gefrustreerd roepen: “Doe nou eens niet zo druk!” kan vervangen worden met “Ga maar lekker even naar buiten!”

Natuurlijk is het ook belangrijk om jezelf goed in de gaten te houden. Het zal vast niet altijd haalbaar zijn om altijd volledig in balans te zijn, maar er bewust mee om gaan is al het halve werk. Overprikkeling is natuurlijk altijd beter te voorkomen dan te genezen. Dat geldt natuurlijk óók tijdens de vakantie.

2. Kom in beweging

Ga samen wat leuks ondernemen en kom in beweging. Het is leuk, goed voor je gezondheid en werkt ontspannend. Een uurtje naar de speeltuin, uitwaaien op het strand, speuren door het bos of leuke activiteiten doen in de achtertuin of op jullie vakantieadres. Niet veel ruimte in de tuin of in de kofferbak tussen de andere vakantiespullen? Dan is het Gonge Airboard wellicht iets voor jullieHiermee kunnen talloze spelletjes worden gedaan door kinderen van alle leeftijden. Het balanceren op het Airboard is een mooie manier om verschillende zintuigen te prikkelen door de wiebelende sensatie en het voelen van het materiaal aan de voeten. Daarnaast kunnen kinderen door het balanceren op het Air bord ook even tot zichzelf komen, want ook bij overprikkeling is beweging vaak een effectieve oplossing. De onderstaande video geeft je een idee wat je er allemaal mee kan. Ook is hij zowel binnen als buiten te gebruiken!


3. Creëer een eigen bubbel

In je eigen huis of op je vakantieplek kan het soms best druk worden. Iedereen is aanwezig en om het gezellig te houden, is het belangrijk dat ieder een eigen plek heeft om zich even terug te kunnen trekken. Vraag vooraf aan elkaar wat hij of zij nodig heeft om eventjes te kunnen ‘ontprikkelen’. Is dat een hangmat? Een tent? Fort van kussens? Een fijne knuffel van papa of mama? Of wat muziek? Sommige kinderen vinden het heel fijn om een verzwarende deken of knuffel op zich te hebben. Door de aangename druk wordt de zintuigen tot rust gebracht en een gevoel van veiligheid gecreëerd. Een verzwaarde slang of knuffel kan makkelijk worden meegenomen op reis en kan na de vakantie ook mee worden genomen uit logeren.


4. Overprikkeling bij baby's en peuters

Baby's en peuters kunnen ook last hebben van overprikkeling. Het is alleen meestal lastiger te herkennen, omdat ze zichzelf natuurlijk nog niet goed kunnen uitdrukken. Vaak is een verandering van omgeving en ritme voor jonge kinderen best intens. Ander voedsel, temperaturen, geluiden of texturen. Alle zintuigen staan maximaal 'aan'. Daardoor is je baby of peuter vaak ongemerkt overprikkeld op vakantie. Door vertrouwd speelgoed mee te nemen waar ze zich een beetje mee tot rust kunnen brengen, kun je voor je kleintje (en jezelf) nét even wat extra ‘down time’ creëren.

Baby’s zijn vaak dol op hun eigen spiegelbeeld en spelen daarom graag met deze spiegel ballen
. De ballen kunnen zowel binnen als buiten worden gebruikt. Voor peuters zijn de sensorische blokken een hit. Vormen, geluiden, kleuren, alles kan even worden onderzocht. Ideaal voor een regenachtige vakantiedag!

5. Zorg voor jezelf

Het is natuurlijk ook erg belangrijk dat jij als ouder tijdens de vakantie tot rust kan komen. Want een relaxte ouder, is vaak ook een leukere ouder! Het is echt oké om even een momentje voor jezelf te claimen. Doe lekker alleen extra lang boodschappen in de supermarkt, zet wat vaker je koptelefoon op met jouw favoriete muziek, lees in de hangmat een goed boek of een leuk tijdschrift, ga even in je eentje wandelen... Probeer eens minimaal 1 uur per dag zelf te ‘ontprikkelen’ door ook jouw eigen zintuigen even rust te gunnen. Dat hoeven echt geen hele meditatiesessies te zijn, gewoon een kopje koffie drinken en in de verte staren is vaak al genoeg. Als je meerdere 'me-momentjes' over de dag verspreid, heb je minder kans op overprikkeling tijdens de vakantie. De kinderen vermaken zich ook heus wel een half uurtje zonder jou ;)


6. Relaxed op reis

Een paar dagen weg gaan is heerlijk, maar het kan ook best stressvol zijn. Spullen pakken, nog even gauw die stapel kleren wassen, broodjes smeren voor onderweg... en ondertussen de kinderen nog in de gaten houden. En dan samen in de auto en hopen dat de kids zich rustig willen houden. Gaat een broertje vervelend doen? Dan kunnen deze geluidsdempende oorbeschermers wellicht een uitkomst bieden. Het andere kind kan zich hiermee even terugtrekken. Niet alleen tijdens het reizen zelf, maar ook op de plaats van bestemming en zelfs tijdens de schooltijd kan het kind zich afsluiten van geluid en even uitrusten. 

Ook vinden kinderen het fijn om zichzelf door middel van fysieke prikkels tot rust te brengen. Denk hierbij aan wiebelen, friemelen, schommelen, kauwen, draaien of tikken. Reizen betekent vaak lang wachten en nog langer stil zitten. Dat is voor de meeste kinderen al een uitdaging op zich, maar voor een kind met ADHD, autisme of hooggevoelligheid nóg lastiger. Om je kind toch in zijn 'friemel behoefte' te voorzien op reis kun je deze Tangle Senso Junior eens proberen. Kauwt je kind op alles wat los en vast zit? Neem dan een kauwketting of armband mee in een handtas of koffer.

Natuurlijk helpt het ook om je gehele reis ruim te plannen. Is het volgens Google Maps meerdere uren rijden naar de vakantiebestemming? Voeg hier wat extra tijd aan toe en neem regelmatig een pauze. Relaxed aankomen op je bestemming is heel wat waard!


7. Niet gelukt? Niet stressen!

Is het een dag niet gelukt om iedereen cool, calm and collected  te houden? Huilt je baby de hele camping bij elkaar? Spring je uit je vel na de 100e keer “mama, mama, mama!”? Dat hoort er gewoon bij. Probeer de lat niet te hoog te leggen. Morgen is er gewoon weer een nieuwe (vakantie)dag. 

Soms is overprikkeling bij je kind of jezelf niet te voorkomen op vakantie. Dus maak het jezelf gemakkelijk en kies voor de weg van de minste weerstand. Van een extra ijsje en aflevering Paw Patrol lopen je kids echt geen schade op. De dag erna begin je gewoon met een rondje gezinsyoga in het gras of een kopje koffie met een tijdschrift. Relax, voordat je het weet is het weer september. :)

Namens het team van Alprovi wensen we jullie een fijne vakantie toe!

Vorige