Mijn winkelwagen

Uw winkelwagentje is leeg.

Overprikkeld op Vakantie? | 7 tips om je zintuigen tot rust te laten komen

 

Eindelijk: Vakantie! Iedereen is ontspannen, relaxed en zen. Of, toch niet? Na een heel schooljaar vol leren en toetsen zijn kinderen in de vakantie onrustig of hangerig. Ouders moeten vaak buiten de vakantie om nog werken en zijn daardoor waarschijnlijk niet in een optimaal humeur. Misschien ben jij zelf als ouder wel hoogsensitief en is de vakantie vaak meer werk dan ontspanning. HSP of niet: Iedereen moet in een ander ritme komen en verveling ligt op de loer. De zomervakantie is daarom voor ouders vaak eigenlijk best pittig. Hoe ga je als ouder om met een hangerig of onrustig kind? Hoe kun je er voor zorgen dat jullie gezin zo relaxed mogelijk de vakantiebestemming bereikt? Wij geven je zeven zintuigelijke tips!

1. Constateer onder- of overprikkeling bij je kind

Hangt je kind ondersteboven op de bank of springt het juist de hele kamer door? Dan is er een grote kans dat je kind onder- of juist overprikkeld is. Het klinkt als een mond vol, maar er achter komen wat de oorzaak is van je kind is eigenlijk heel makkelijk met de prikkelmeter van de 7 zintuigen. Zo krijg je een aanknopingspunt wat misschien kan helpen om de kinderen weer wat meer in balans te brengen. Heeft het juist stimulans nodig of kan het beter even tot zichzelf komen? Als je beter weet wat je kind nodig heeft, kun je gericht een oplossing bieden. Gefrustreerd roepen: “Doe nou eens niet zo druk” kan vervangen worden met “Ga maar lekker even naar buiten!”
Natuurlijk is het ook belangrijk om jezelf goed in de gaten te houden. Het zal vast niet altijd haalbaar zijn om in het “groen” te zitten qua prikkels, maar er bewust mee om gaan is al het halve werk. Overprikkeling is natuurlijk altijd beter te voorkomen dan te genezen. Dat geldt natuurlijk óók op vakantie.

2. Kom in beweging

Daarop voortbordurend: dagelijkse beweging is ook in de vakantie van groot belang. Natuurlijk is ontspannen het voornaamste doel van de zomervakantie, maar dat neemt niet weg dat kinderen dagelijks minimaal 1 uur flink moeten bewegen. Een uurtje naar de speeltuin valt altijd in de smaak, maar in en om de vakantieplek bewegen is soms ook wel eens fijn. Een tip voor als je niet veel ruimte hebt, is het Gonge AirboardHiermee kunnen talloze spelletjes worden gedaan door kinderen van alle leeftijden. Het balanceren op het Airboard is een mooie manier om verschillende zintuigen te prikkelen door de wiebelende sensatie en het voelen van het materiaal aan de voeten. Daarnaast kunnen kinderen door het balanceren op het Air bord ook even tot zichzelf komen, want ook bij overprikkeling is beweging vaak een effectieve oplossing. De onderstaande video geeft je een idee wat je er allemaal mee kan. Ook is hij zowel binnen als buiten te gebruiken!

3. Creëer een eigen Bubbel

In een klein vakantiehuis, een tent of een caravan kan het soms best druk worden en daarmee kunnen de gemoederen best hoog oplopen. Je terugtrekken in een aparte ruimte kan dan niet altijd. Om er toch voor te zorgen dat elk gezinslid even in isolatie kan ontspannen, ligt de sleutel in de voorbereiding. Vraag aan elk kind wat hij nodig om zou hebben om eventjes te kunnen ‘ontprikkelen’. Is dat een hangmat? Een tent? Fort van kussens? Een fijne knuffel en wat muziek? Sommige kinderen vinden het heel fijn om een verzwarende deken of knuffel op zich te hebben. Door de aangename druk wordt de zintuigen even tot rust gebracht en veiligheid gecreëerd. Een verzwaarde slang of knuffel kan makkelijk worden meegenomen op reis en kan na de vakantie ook mee worden genomen uit logeren.

4. Overprikkeling bij Baby's en Peuters

Een overprikkelde baby of en onderprikkelde peuter is vaak lastiger te herkennen omdat ze zichzelf natuurlijk nog niet goed kunnen uitdrukken. Maar vaak is een verandering van omgeving en ritme voor jonge kinderen vaak best intens. Ander voedsel, temperaturen, geluiden, texturen. Alle zintuigen staan maximaal aan. Daardoor is je baby of peuter vaak ongemerkt overprikkeld op vakantie. Door speelgoed mee te nemen waar ze zich een beetje mee tot rust kunnen brengen, kun je voor je kleine kind (en jezelf) nét even wat extra ‘down time’ creëren. Baby’s zijn vaak dol op hun eigen spiegelbeeld en spelen daarom graag met deze spiegel ballen. De ballen kunnen zowel binnen als buiten worden gebruikt. Voor peuters zijn de sensorische blokken een hit. Vormen, geluiden, kleuren, alles kan even worden onderzocht. Ideaal voor een regenachtige dag op de camping!

5. Zorg voor jezelf

Het is natuurlijk ook erg belangrijk dat jij als ouder op vakantie tot rust kan komen. Want een relaxte ouder, is vaak een leukere ouder! Het is echt oké om even een momentje voor jezelf te claimen. Doe lekker alleen extra lang boodschappen in die Franse supermarkt, zet wat vaker je koptelefoon op, lees in de hangmat, ga even in je eentje etc. Probeer eens minimaal 1 uur per dag te ‘ontprikkelen’ door je zintuigen even rust te gunnen. Dat hoeft echt geen diepe meditatie te zijn, gewoon een kopje koffie drinken in stilte en in de verte staren is vaak al genoeg. Als je meerdere “me momentjes” over de dag verspreid heb je minder kans op overprikkeling op vakantie. De kinderen vermaken zich ook heus wel een half uurtje zonder jou ;)

6. Relaxed op Reis

Op vakantie zijn is heerlijk, maar op vakantie gáán is best stressvol. Of het nu om een auto of een vliegvakantie gaat, de prikkels vliegen je om de oren! Ook om de oren van je kind trouwens. Voor kinderen is vliegreis vaak geen fijne ervaring, zeker niet voor kinderen met ADHD en autisme. Om de indrukken te beperken, bieden deze geluidsdempende oorbeschermers een uitkomst. Niet alleen tijdens het reizen zelf, maar ook op de plaats van bestemming en zelfs tijdens de schooltijd kan het kind zich afsluiten van geluid en even uitrusten. 

Ook vinden kinderen het fijn om zichzelf door middel van een fysieke prikkel tot rust te brengen. Denk hierbij aan wiebelen, friemelen, schommelen, kauwen, draaien, tikken etc. Maar reizen betekent vaak lang wachten en nog langer stil zitten. Dat is voor de meeste kinderen al een uitdaging op zich, maar voor een kind met ADHD, autisme of hooggevoelligheid nóg lastiger. Om je kind toch in zijn friemel behoefte te voorzien op reis kun je deze Senso Tangle eens proberen. Kauwt je kind op alles wat los en vast zit? Stop dan een kauwketting of armband in de handbagage. 

Natuurlijk helpt het ook om je gehele reis ruim te plannen. Is het volgens Google Maps 10 uur rijden naar de camping? Grote kans dat je er waarschijnlijk minimaal 13 uur voor nodig hebt. Overweeg om de reis op te splitsen zodat je rustig aan kan doen en veel pauzes kan nemen. Een hotelletje of B&B halverwege zijn absoluut extra kosten, maar relaxed aankomen op je bestemming is heel wat waard!

7. Niet gelukt? Niet stressen!

Is het een dag niet gelukt om iedereen cool, calm and collected te houden? Huilt je baby de hele camping bij elkaar? Spring je uit je vel na de 100e keer “mama, mama, mama!”? Dat hoort er gewoon bij. Probeer de lat niet te hoog te leggen, want morgen is er weer een (vakantie)dag. 

Soms is overprikkeling bij je kind of jezelf niet te voorkomen op vakantie. Dus maak het jezelf gemakkelijk en kies voor de weg van de minste weerstand. Van een extra ijsje en aflevering Paw Patrol lopen je kids echt geen schade op. De dag erna begin je gewoon met een rondje gezinsyoga in het gras of een kopje koffie met een onbegrijpelijk Spaans tijdschrift. Relax, voordat je het weet is het weer september. :)

Fijne vakantie!

Alprovi

Vorige Volgende