Mijn winkelwagen

Uw winkelwagentje is leeg.

Trainen met de Battle Rope

Door met de Battle Rope te trainen gebruik je bijna elke spier in je lichaam

Met deze battle rope van topkwaliteit is elke training intensief. Een battle rope is een zwaar touw waarmee je veel verschillende oefeningen kunt doen. Je zult absoluut geen spijt krijgen als je er voor kiest om met de battle rope te gaan trainen. Het maakt je training een stuk veelzijdiger en je zal in korte tijd resultaat boeken mits je er goed mee om gaat. Een training met de battle rope is een combinatie van cardio en krachttraining. Ideaal om veel calorieën te verbranden en je spieren naar een hoger level te brengen. Ook je conditie zal zich in rap tempo ontwikkelen als je goed gebruik maakt van het fitness touw. Een groot voordeel van de battle rope is, dat je tegelijk onafhankelijk aan beide kanten kunt trainen. Als je in de sportschool met vaste apparaten werkt dan heb je altijd een kant van het lichaam dat sterker is en ook sterker zal blijven. Ben je bijvoorbeeld rechtshandig en ga je je armen trainen, dan zal je zeer waarschijnlijk meer gewicht tillen met je rechterarm. Losse gewichten zullen ervoor zorgen dat je hele lichaam goed in proporties komt, en dat zal dus ook gebeuren met de battle rope.

Het bevestigen van de battle rope kan met een muurhaak. Let op dat deze goed bevestigd is, zo voorkom je dat deze los schiet.

Heb je besloten om te gaan trainen met een battle rope? Zorg dan dat je goed voorbereid gaat beginnen en weet wat je moet doen om het beste resultaat te behalen. Zo zijn er veel verschillende oefeningen die toegepast kunnen worden. Ook zijn er meerdere manieren om het touw vast te houden, hier zullen we later in dit verhaal op terug komen. Het is goed om te weten dat trainen met de battle rope niet voor iedereen is weggelegd. Je zult toch al enige spierkracht opgebouwd moeten hebben als je hiermee aan de slag wil gaan. Dit is voor volwassen mannen en vrouwen vaak geen probleem, maar jongeren in de leeftijd 13 tot 18 jaar kunnen hier nog aardig wat moeite mee hebben. Voor senioren is de battle rope helaas te hoog gegrepen. Het fitness touw mag absoluut niet worden onderschat. De spieren zullen regelmatig gaan verzuren als je dit voor het eerst doet, maar het resultaat zal er komen.

Aan de slag met de battle rope!
Er zijn meerdere manieren om het fitness touw vast te houden. Als je voornamelijk de biceps wil trainen, pak je het touw onderhands vast. Als je de duwende spieren wil trainen, dan kies je voor de bovenhandse grip. Ook kun je het touw dubbelvouwen om oefeningen te doen.

Verschillende oefeningen met de battle rope:

Oefening 1: Battle rope Waves (Armen – Schouders - Benen)

Stap 1: Je gaat beginnen in starthouding, dit betekent knieën licht gebogen, voeten op schouderbreedte en in een zithouding ga je verder.  
Stap 2: Je pakt de battle rope onderhands vast en zwaait er om en om mee omhoog en omlaag.
Als het goed is komt er dan een golvend effect in de battle rope zoals duidelijk zichtbaar op de onderstaande foto’s.
Stap 3: Je voert de oefening uit in 3 setjes van 30 seconden met 30 seconden rust. Als dit te simpel wordt breid je het uit door meer herhalingen te doen. Let goed op de houding, als je die aanhoudt zoals op onderstaand plaatje dan zullen ook de bovenbenen getriggerd worden.

Oefening 2: Battle rope double slam (Armen – Schouders – Benen)

Stap 1: Ga beginnen in starthouding en pak het touw onderhands vast zoals zichtbaar op plaatje 1. Zorg ervoor dat deze houding goed onder controle blijft. Ook wanneer het zwaarder wordt.
Stap 2: Dan gooi je het touw omhoog ter hoogte van het hoofd en smijt je het zo hard mogelijk vanuit de lucht tegen de grond. Dit doe je achter elkaar zodat er golfbewegingen gaan ontstaan zoals zichtbaar op de plaatjes.
Stap 3: Deze oefening voer je uit in 3 setjes van 30 seconden met 30 seconden rust. Als dit te simpel wordt breid je het uit door een langere tijd aan te houden.

Oefening 3: Battle rope crossovers  (Armen - Schouders - Benen

Stap 1: Ga beginnen in starthouding en pak het touw onderhands vast zoals zichtbaar op plaatje 1. Knieën op schouderbreedte en armen wijd uit elkaar. Zorg ervoor dat deze houding goed onder controle blijft, ook wanneer het zwaarder wordt.
Stap 2: Vervolgens duw je de armen naar binnen en weer naar buiten zodat er golfbewegingen ontstaan in de battle rope. Dit is ook duidelijk zichtbaar op de plaatjes 1 en 3.
Stap 3: Dit doe je in 3 setjes van 30 seconden met 30 seconden rust. Als deze oefening te simpel wordt breid je het uit door een langere tijd aan te houden.  
 

Alprovi biedt de battle rope aan in verschillende lengtes 9, 12 en 15 meter. Hoe langer het touw des te zwaarder de oefeningen zullen zijn.

Neem gerust een kijkje in de webshop voor de battle rope en andere bootcamp en crossfit trainingsmaterialen.